TENDÈNCIES BÀSIQUES DE LA LIJ (1950-1990)
1. EL REALISME
a. NO INTERVÉ EL FACTOR MÀGIC O MERAVELLÓS
b. HISTÒRIA DINS L’ÀMBIT REAL O POSSIBLE
TENDÈNCIES REALISTES
1.1. REALISME DE TO IDEALISTA (ANYS 50)
· Relats de vida quotidiana en un món no excessivament conflictiu.
· Petits enigmes o problemes resolts amb bona voluntat, diàleg, cooperació o casualitat.
· Protagonista: nen respectuós amb les normes (si les trenca és amb un propòsit altruista)
· Entremaliadures anecdòtiques
· L’adult: comprensiu i obert al diàleg.
· Preservació del món infantil dels enfrontaments i tensions del món adult.
· Missatge de to positiu.
· Valors: solidaritat, responsabilitat social, autonomia personal…
AUTORS:
ERICH KÄSTNER (Emili i els detectius)
ENID BLYTON: Els Cinc (Llibres de colles)
1.2. 1. REALISME CRÍTIC (1955-1975)
· Intenta fer arribar al nen la problemàtica social i humana que l’envolta
· L’únic camí per transformar la realitat passa per conèixer-la i prendre’n consciència.
Francesc Cubells: Tendències de la LIJ catalana UIB,1984
Segons Strausfeld cal no caure en el parany del didactisme ni en l’avorriment de l’exposició.
Perills: descripció negativa i sense esperança.
1.2.2 FASES DEL REALISME CRÍTIC
Primera fase (el Maig del 68)
La tendència respon al principi:
NOUS LLIBRES PER A NENS AMB PROBLEMES NOUS
Vol donar informació sobre el món,el sistema de relacions i els diferents conflictes generats a partir d’aquest:
ECONÒMICS, LABORALS, POLÍTICS, RACIALS, SOCIALS, SEXITES,ECOLÒGICS...
i aportar solucions alternatives, antiautoritàries i creatives.
-Dret a qüestionar l’inqüestionable i aprendre a assumir responsabilitats (autonomia)
Segona fase
El realisme crític s’interessa per la problemàtica més personal de l’adolescent:
PRIMER AMOR, RELACIONS ESCOLARS, EL MÓN DE LA DROGA, RELACIONS FAMILIARS, RELACIONS AMB L’ALTRE SEXE, L’ATUR...
Conflictes més personals (individu contra medi hostil)
1.2.3 Característiques d’aquestes obres (anys 80)
Personatges de classe social mitjana-baixa o medis socials marginats (amb problemes de desarrelament social o familiar)
Doble marginació: vells, nens,dones...
Identificació fàcil protagonista-lector.
Relacions personals difícils o inexistents (conflictes nen-adult)
Realitat hostil. La sortida del conflicte no és fàcil (a vegades ni és possible) Conflictes familiars o socials (drogues, delinqüència, escola...)
La interpretació de la realitat descrita l’ha de fer el LECTOR,no l’autor.
L’ajut per sortir de la crisi ve d’una persona (relació especial amb el protag.) no d’una institució, d’un professional o del mateix protag.
El final: no sol ser feliç i sovint és obert.
MARIA GRIPE (Escola antiautoritarista
Temàtica : el fill no desitjat o ignorat, l'alcoholisme, la presó, l'atur, l'enveja, la inadaptació, la mort, la soledat, són fets que formaven part de la vida quotidiana i amb els que s'ha d'aprendre a viure o a superar.
La filla de l’espantall, Elvis Karlsson...
PETER HÄRLING Què se’n va fer d’en Hirbel? (1973)
CHRISTINE NÖSTLINGER Una història familiar (1981)
1.2.4 Revisió del passat històric
Opció realista que conviu amb les altres dues tendències: revisió crítica del passat històric recent.
Nazisme: Quan Hitler robà el conillet rosa (Judith Kerr) 1971
2. FANTASIA
REVITALITZACIÓ DEL CONTE POPULAR
Els contes populars havien estat criticats pel realisme (classistes, masclistes, sàdics, morbosos...)
Bettelheim (Psicoanàlisi dels contes de fades) els revisa a partir de la interpretació psicoanalítica: cal un missatge positiu i d’esperança
Desmitificació del conte popular
Noves versions on es capgira el sentit moral més conservador i predomina l’intercanvi de papers.
Caputxetes entremaliades, llops bons, princeses emprenedores,reis insegurs, prínceps tímids...
Es capgira també l’espai (bosc per ciutat,gratacel per castell...) i el temps (època actual o el futur)
Denúncia: del sexisme, divisió del món antagònica, militarisme...
2.1 FANTASY
Poua en la tradició de la mitologia germànica, llibres de cavalleries i novel·la gòtica...
TOLKIEN
Al·legories de l’absurd de la vida moderna (missatge d’esperança)
MICHAEL ENDE
Relats relacionats amb la ciència ficció
3. REALISME FANTÀSTIC
Sembla contradictori. Inclou:
Espai i temps concrets
Elements meravellosos o màgics (personatges,poders, llocs...) no necessàriament relacionats amb la tradició popular.
DIFERÈNCIES RESPECTE ALS CONTES POPULARS
La consciència que allò s’esdevé fora de la realitat acceptada.
Personatges, situacions i accions propis del conte tradicional però que incorpora elements d’altres fonts (R.Dahl)
La relació món real-màgic és directa (no és un símbol)
GIANNI RODARI (Contes per telèfon)
ROALD DAHL (Les bruixes, James i el préssec gegant, Matilda...)
ASTRID LINDGREN (Pippa Langstrumpf)
MARY RODGERS (Quin dia tan bèstia, La tele boja)
CHRISTINE NÖSTLINGER (Konrad o el nen que va sortir d’una llauna de conserves)
Kiat Menghindari Produk Crystal X Palsu
Fa 9 anys
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada